Business English для менеджеров, деловых людей и финансистов
День добрый!
1) Письмо-запрос, с целью установления контактов.
2) Management styles.
Деловая переписка начинается и устанавливается с запросов и предложений. Письмо с целью установления контакта, начинается с объяснения, где была получена контактная информация о фирме-адресате. Затем дается некоторая общая информация о вашей фирме. Далее описывается сам запрос или предложение. Заканчивается письмо стандартными формулами вежливости.
Обращение и заключительные слова вежливости связаны между собой такой зависимостью:
Dear Sirs,
Dear Sir,
Dear Sir or Madame, Yours faithfully,
Dear Madame,
Dear Mr.,
Dear Mrs., Yours sincerely,
Dear Miss, Sincerely,
Gentlemen:
Dear Sirs: Yours truly,
Dear gentlemen:
Dear Mr. :
Dear Mrs. : Very truly yours,
Dear Miss :
Запятая после заключительных слов может опускаться. Обращение не центрировано по строке. Красная строка, в отличие от русского абзаца, обычно отсутствует. Абзацы отделены друг от друга интервалом в одну строку. Заключительные слова печатаются с отступом от края страницы.
Пример письма-запроса:
Dear Sirs,
We have seen your advertisement in ..., and would be grateful if you would kindly send us details of your product.
Please quote us for the supply of the items listed, giving your prices c.i.f. ... Will you please also indicate delivery time, your terms of payment, and details of discounts for regular purchases and large orders.
Our annual requirements for ... are considerable, and we may be able to place substantial orders with you if your prices are competitive and your deliveries are prompt.
В канцелярском английском языке существуют некоторые особенности и отличия в грамматике. В частности, в запросах после if используются will, would.
По примеру построения письма строится и деловой, скорее всего телефонный, разговор на подобную тему. Естественно, должны использоваться разговорный, а не канцелярский, язык и разговорные формулы вежливости. Предположим, вы имеете контактную информацию фирмы, которая вас интересует, но вы не знаете имен, должностей и персоналий. Вам следует набрать номер телефона. Когда ответит секретарь, представьтесь, объясните суть проблемы, спросите имя ответственного человека и попросить соединить вас с ним. После соединения,
все повторяется. Если вы не уверены в качестве своего английского, то вам следует отрепетировать и отработать возможные сценарии разговора, заучить наизусть ключевые фразы. Пару раз опозоритесь, конечно, потом пойдет, как по маслу.
Management styles.
There are two main management theories - theory X and theory Y.
Theory X says that people dislike work and do everything they can to avoid it.
The point of view of a manager: 'I don't believe in all this talk about motivation. My subordinates are basically lazy and need constant supervision - we have to check what they are doing all the time. Some people think this is authoritarian, but I think it's the only way of managing.
Decision must be imposed from above without consultation - we don't discuss decisions with worker. We just tell them what to do.'
Theory Y is more humanitarian and advanced. It states that everyone has the potential to find satisfaction in work.
Another point of view: ' I believe that all our employees can find satisfaction in what they do. We give them responsibility, which means that the decisions they take have a direct impact on our success, and encourage them to use their initiative, so they don't have to ask me about every decision they made.
We hope that gives employees the feeling that they are valued, with management knowing the effort they make. We believe that all that leads to a higher sense of motivation among employees.'
What motivates employees?
Hygiene factor:
Supervision - the way you are managed.
Policy - the overall purpose and goals of the organization.
Working condition - the place where you work, hour worked, etc.
Salary - salary.
Peer relationships - how you relate to and work with others at the same level in the organization.
Security - level of confidence about the future of your job.
Motivator factors:
Achievement - the feeling that you have been successful in reaching your goals.
Recognition - the feeling that your employers understand and value what you do by giving positive feedback.
Responsibility - when you are in charge of something and its success or failure.
Advancement - how far you will be promoted in the organization. How far you will go up the career ladder.
Personal growth - how you develop personally in your work, and your opportunities to do this.
Empowerment - the idea that decisions, where possible, should be made by employees who are close to issues or problems to be solved, without having to consult their managers further up in the hierarchy, in other words, manager have to delegate as much as possible.
Subordinate a [sq'bO:dInqt] подчинённый (to).
supervision ["su:pq'vIZn] n
надзор, наблюдение; заведование
under the supervision of smb. - в ведении кого-л.; под наблюдением, под руководством кого-л.
impose [Im'pqVz] v налагать ( on, upon), навязать (on, upon).
responsibility [rI"spPnsq'bIlqtI] n ответственностью.
value ['vxlju:] оценивать, дорожить, ценить.
hygiene ['haIdZi:n] n гигиена.
peer [pIq] ровня, равный.
achievement [q'tSi:vmqnt] n достижение.
recognition ["rekqg'nISn] n признание; одобрение.
advancement [qd'vQ:nsmqnt] n продвижение, успех, прогресс.